PAS konsisten pilih pendekatan damai

KUANTAN: Presiden PAS, Dato’ Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang berkata, PAS konsisten untuk memilih pendekatan damai dalam berpolitik (muwajadah silmiyyah).

Advertisement

Menurutnya, PAS turut terbuka untuk berdialog dan menjalin hubungan politik dengan semua pihak di atas prinsip kerjasama berikut;

i) Kerjasama yang menguntungkan Islam, negara dan bangsa.
ii) Kerjasama yang mendahulukan perpaduan di kalangan umat Islam.
iii) Kerjasama yang mempertahankan perpaduan dalam masyarakat majmuk.
iv) Kerjasama yang menunjukkan nilai akhlak dan integriti yang tinggi.
v) Kerjasama yang saling menghormati , saling membantu dan tidak memusuhi.

“Justeru, jangan putuskan hubungan Islam dan hubungan kemanusiaan.

“Kalau renggang rapat-rapatkan, kalau jauh dekat-dekatkan, kalau putus hubungan, teruskan perjalanan perpaduan ummah, laksana biduk lalu kiambang bertaut, air ditetak tidak putus,” ujar beliau emasa menyampaikan ucapan dasar pada Muktamar Tahunan PAS Ke-65 yang bertema ‘Islam Memimpin Perpaduan’ di Stadium Tertutup SUKPA Kuantan, di sini pagi ini.

Oleh itu, beliau mengharapkan rakan-rakan bukan Islam supaya menolak parti fanatik perkauman (cauvanis), khusus yang bersikap negatif terhadap umat tanpa mengenang budi.

Beliau yang juga Ahli Parlimen Marang menyeru agar bermuafakat tegakkan keadilan untuk semua, bersama hak yang setimpal dengan keperluan masing-masing, bukannya persamaan tanpa peduli kepada yang lemah dan miskin. – HARAKAHDAILY 21/6/2019