Pengerusi SPR hina rakyat Kelantan

KUALA LUMPUR: Ahli Parlimen Rantau Panjang, Siti Zailah Mohd Yusoff berpandangan bahawa kenyataan Pengerusi SPR, Azhar Harun melabelkan rakyat Kelantan yang berada di luar ngeri itu sebagai kaki kelab adalah satu penghinaan.

Advertisement

Menurut beliau, sebagai rakyat Kelantan beliau turut merasa terhina dengan kenyataan yang dikeluarkan oleh Azhar itu.

“Kenyataan tersebut terlalu negatif dan keterlaluan seolah olah menggambarkan keseluruhan rakyat Kelantan bersikap sedemikian.

“Rakyat Kelantan adalah golongan yang beragama. Tidak dinafikan terdapat golongan yang melakukan pelanggaran terhadap agama tetapi itu bukan gambaran sebenar rakyat Kelantan,” tegas beliau.

Beliau mempersoalkan adakah Pengerusi SPR melibat penglibatan rakyat dari negeri lain di kelab malam seperti negeri Selangor, Sabah, Sarawak termasuk di seluruh Semenanjung.

Sepatutnya, kata beliau Pengerusi SPR melihat secara keseluruhan dan jangan disebabkan satu titik nila habis rosak susu sebelanga.

Zailah berkata, sebelum mengeluarkan sebarang kenyataan seharusnya mereka melihat bagaimana seramai 1.7 juta rakyat Kelantan turut memberikan sumbangan kepada kerajaan.

“Bukan sahaja dari sudut ekonomi malah dari segi modal insan malahan jika dilihat imam-imam di Wilayah Persekutuan dan Selangor ramai yang terdiri daripada rakyat Kelantan.

“Guru-guru di seluruh Semenanjung adalah dalam kalangan rakyat Kelantan malah pegawai tinggi kerajaan di Putrajaya turut dipenuhi oleh rakyat Kelantan,” ujarnya.

Beliau turut meminta agar pihak SPR mengeluarkan statistik penglibatan rakyat luar Kelantan di kelab malam secara keseluruhannya termasuk Sabah dan Sarawak.

Hal ini, katanya kerana sejak negara dipimpin oleh PH, mereka seolah-olah sengaja mencari kesalahan negeri dibawah pimpinan PAS.

“Sebagai contoh mereka melabelkan PAS seperti Taliban dan kerjasama antara PAS-Umno akan menyebabkan berlakunya insiden seperti di New Zealand.

“Hal ini seolah dibuat secara terancang untuk melahirkan rasa benci kepada rakyat Kelantan,” tambah beliau dengan nada kesal. – HARAKAHDAILY 25/3/2019