Polis harus ada kawal perhimpunan elak berulang

PARTI Ikatan Bangsa Malaysia (Ikatan) melahirkan rasa kecewa dengan sikap biadap sesetengah individu yang seolah-olah dirancang apabila bertindak membaling kerusi dan membakar suar di dalam program ‘Nothing To Hide’.

Advertisement

Naib Presiden Ikatan Datuk Seri Mohamad Badri Abdul Rahman berkata, program wacana dan dialog seperti itu sepatutnya dimanfaatkan sebaiknya oleh peserta sebagai platform untuk mengetahui kebenaran atas apa yang hendak didebatkan.

“Saya kecewa, kerana setiap program selalunya menjadi program yang baik bertukar menjadi program anarkis. Peserta sepatutnya berjiwa besar dan mendengar serta faham atas apa yang hendak didebatkan bukan berbalah antara satu dengan yang lain,” katanya kepada Harakahdaily.

Beliau berkata, tidak dapat dinafikan jasa bekas Perdana Menteri Tun Mahathir kepada negara sebelum ini bagaimanapun beliau tidak seharusnya dicemari dengan insiden yang memalukan.

“Membakar suar kepada seorang bekas Perdana Menteri yang telah membuat jasa kepada rakyatnya dan negara apakah salah beliau kepada pengkhianat biadap yang merancang dan pelaku tidak mempunyai moral dan berpendidikan ini,” tambah beliau.

Justeru, beliau berharap pihak polis dapat menghadirikan diri di dalam semua acara perhimpunan yang mendapat kelulusan agar peristiwa sebegini tidak berulang demi keselamatan bangsa dan negara.

Program Nothing To Hide 2.0 anjuran Armada Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) yang berlangsung di Dewan Raja Musa, Seksyen 7  bertukar kecoh apabila dicemari insiden balingan suar, kerusi, kasut dan botol air daripada beberapa individu yang hadir.

Insiden kira-kira 5.10 petang itu bermula apabila seorang penonton lelaki bertanya kepada Pengerusi PPBM Tun Dr Mahathir Mohamad berhubung tragedi Memali di Baling, Kedah pada September 1985.

Ketika di soal mengapa tragedi Memali tersebut diisytiharkan darurat dan pihak yang terlibat dibunuh, Dr Mahathir menjelaskan itu adalah prosedur operasi standard polis ekoran empat anggota polis turut terbunuh dalam kejadian tersebut. – HARAKAHDAILY 14/8/2017