Sepatutnya Israel ranap seperti Nazi

DI AMBANG Perang Teluk, Tuan Guru Abdul Hadi Awang dijemput sebagai tetamu kehormat ke Saudi. Beliau dan delegasinya diberi layanan yang cukup istimewa, kemudian disua tawaran bantuan oleh Kerajaan Saudi.
 
Beliau tidak melayan dorongan lobi politik tersebut, sebaliknya mengajukan soalan yang serius kepada pihak Saudi.
 
Mengapa biarkan Israel?
 
Tuan Guru mengajukan soalan, mengapa negara-negara Arab seperti Saudi membiarkan Israel menjarah bumi umat Islam, Palestin? Sedangkan negara-negara Arab umat Islam boleh mengepung Israel?
 
Wakil Saudi menjawab:
 
“Jika kami menyerang Israel, dibimbangi negara-negara Arab seperti kami tidak cukup kuat melawan mereka. Yang lebih membimbangkan, dari kekalahan tersebut memberi ruang kepada Israel untuk meluaskan sempadannya melampaui negara-negara Arab. Maka kami fikir, adalah lebih baik kami tidak ganggu Israel agar Israel tidak mengganggu kami. Itu lebih selamat untuk semua.”
 
Iktibar dari kekalahan Nazi
 
Lantas Tuan Guru menjawab berdasarkan pengajaran sejarah:
 
“Sepatutnya kamu buat pakatan kukuh sesama negara Arab untuk menangani Israel secara serius. Apakah kamu tidak membaca sejarah? Nazi Jerman yang cukup canggih dan kuat persenjataannya, akhirnya kalah kerana kegopohan serangan kilat (blitzkreig) mereka. Mereka ghairah menyerang negara-negara keliling. Sememangnya ketika pusingan awal, Nazi berjaya menguasai Perancis, kemudian menceroboh sebahagian Soviet. Ketika itu Hitler menyambut kemenangan menawan Eropah. Namun setelah berdepan dengan Tentera Berikat, Nazi yang kuat itu kalah kerana tidak berdaya menanggung momentum serangan di segenap penjuru. Akhirnya Nazi kalah akibat keghairahan mereka sendiri meluaskan kuasa tanpa mengira momentum musuh mereka. Sepatutnya kamu negara-negara Arab buat Israel macam sejarah hancurnya Nazi Jerman.”
 
Wakil Saudi terdiam dan hanya menjawab:
 
“Oh, kami bukan ahli politik.”
 
Sejarah ini diceritakan sendiri oleh Tuan Guru Abdul Hadi kepada kami. Riwayatnya semakin memahamkan kami bahawa betapa pentingnya ilmu sejarah demi mendepani realiti.
 
Umat yang berdikari
 
Benarlah janji Nabi, bahawa yang benar-benar serius menentang Yahudi Zionis adalah Muslim berjiwa hamba Allah. Bukan hamba kepada Barat dan penganut-penganut Islamphobia.
 
Apabila Nabi ditanya, siapakah dan di manakah golongan yang cekal mempertahankan kebenaran, tanpa mengira sebesar mana pun risiko yang dihadapi? Lantas Nabi menjawab:
 
بِبَيْتِ الْمَقْدِسِ , وَأَكْنَافِ بَيْتِ الْمَقْدِسِ
“Mereka berada di Baitul Maqdis dan keliling Baitul Maqdis”
(HR Ahmad)
 
Jika kita melihat gelagat negara-negara Arab, mereka konsisten mengecewakan umat. Mereka bukan sekadar tidak serius mendepani Israel, bahkan dilihat memberi ruang kepada negara haram tersebut agar terus selesa berkuasa. Yang lebih malang, isu Palestin dijadikan wayang oleh negara-negara dan para pemain politik yang memperdaya umat demi kepentingan politik masing-masing.
 
ABDUL MU’IZZ MUHAMMAD
Ketua Urusan Ulamak
PAS Kawasan Klang
18 Disember 2017 – HARAKAHDAILY 19/12/2017
Advertisement