Sukaneka PASTI Sandakan penuh warna-warni

SANDAKAN: Sebanyak 14 Pusat Asuhan Tunas Islam (PASTI) seluruh Sandakan telah mengambil bahagian dalam Temasya Sukaneka Kali Ke-29 yang diadakan di Kompleks Sukan Sandakan, kelmarin.

Advertisement

Temasya penuh warna-warni melibatkan hampir 800 murid itu telah mempertandingkan 13 acara murid berlainan kategori disamping acara ibu bapa dan terbuka secara berasingan.

Antara acara yang dipertandingkan ialah lari 4 x 50 meter, lari dalam karung, perbarisan, pakaian unik, sepanduk tercantik, lari ikat kaki, getah berpindah, tali dalam straw dan lain-lain.

Menariknya tahun ini, Khemah Rumah Sukan turut dipertandingkan yang membolehkan ibu bapa berkreativiti serta membentuk kerjasama dalam kalangan Jamaah Ibu Bapa dan Guru (JIBG).

Selain itu, pada tahun ini juga setiap kontinjen telah membawa tema kerjaya dalam acara perbarisan, antara telah dipilih ialah polis, bomba, nelayan, petani, jururawat, angkasawan, tentera dan banyak lagi.

Menurut Pengarah Sukaneka, Sukriadi Osman, temasya tahunan ini bertujuan menanamkan semangat kesukanan tinggi dalam kalangan murid-murid disamping dapat mengeratkan lagi ukhuwah seluruh warga PASTI.

Berucap ketika merasmikan temasya, Yang DiPertua PAS Kawasan Libaran, Abdul Wara Muhammad yang menyentuh perbezaan PASTI dengan pra sekolah yang lain di Malaysia.

Menurutnya, tujuan utama penubuhan PASTI adalah untuk melahirkan anak-anak yang seimbang dunia dan akhirat dalam kehidupan seharian mereka.

“Di PASTI, anak-anak diajar tentang solat, hafalan doa, adab disamping adanya mata pelajaran asas yang diajar di sekolah lain seperti Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Matematik, Bahasa Arab dan Pendidikan Sains Sosial kepada murid-murid supaya mereka ini seimbang dari aspek dunia akhirat,” katanya.

Temasya ini menobatkan PASTI Saidina Umar Al-Khattab, Taman Indah Jaya sebagai Juara Keseluruhan, sementara Naib Juara dan tempat Ketiga pula masing-masing dirangkul oleh PASTI Bilal Bin Rabah, Flat MPS Karamunting dan PASTI Sa’ad Abi Waqqas.-HARAKAHDAILY 6/3/2018