Umno enggan terima memorandum desak royalti

KOTA BHARU: Memorandum Pertubuhan Royalti (R) Kelantan bagi mendesak dimasuk bayaran tunai royalti petroleum dalam manifesto parti-parti politik enggan diterima Badan Perhubungan Umno Kelantan.

Advertisement

Presiden R, Nazri Deraman berkata, memorandum itu diserah di Pejabat Umno Kelantan kelmarin namun pegawai bertugas enggan menerimanya.

Katanya memorandum terbabit bertujuan memohon Umno dan BN membenarkan Kelantan membangunkan industri petroleum dalam akujanji manifesto pilihan raya mereka.

“Layanan mereka baik tetapi enggan menerima memorandum tersebut. Juga tidak membenarkan wartawan mengambil gambar di bangunan Umno.

“Kami mengucapkan terima kasih kepada kakitangan pejabat Umno dan berharap mesej harapan rakyat Kelantan, sampai ke pihak atasan Umno,” katanya di sini.

Memorandum itu juga menjelaskan Dun Kelantan menolak Akta Laut Wilayah 2012 (Akta 750) pada 5 November 2015.

Oleh itu kata Nazri hujah pihak yang menggunakan alasan melebihi 3 batu nautika dan telaga-telaga minyak yang berada dalam Wilayah Kelantan bukan milik Kelantan adalah tertolak secara automatik.

“R dengan tegas meminta parti-parti politik yang ingin memerintah Kelantan dan Kerajaan Persekutuan berjanji untuk mematuhi perjanjian Royalti antara Kelantan – Petronas 9 Mei 1975 & Akta Pembangunan Petroleum 1974.

“Kerajaan Kelantan yang baharu dibentuk nanti hendaklah berjanji kepada seluruh rakyat akan berjuang bersungguh-sungguh sehingga Kelantan berjaya mendapat bayaran royalti,” katanya. – HARAKAHDAILY 7/4/2018